چند سال پس از روایت مخدوش بن افلک از ماجرای تسخیر لانه‌جاسوسی آمریکا در «آرگو» و در سال اکران فیلم‌های ضد‌ایرانی «رقصنده صحرا» و «گلاب» در سراسر جهان، هالیوودنشینان دست به‌کار شده و در تدارک تولید فیلمی درباره زندگی محمدرضا پهلوی آخرین شاه فراری ایران هستند.

به گزارش همشهري، شركت بريتانيايي گيت‌وي فيلمز كه در توليد پروژه‌هاي جنايي و جوانانه فعاليت دارد، كار نوشتن فيلمنامه «شاه شاهان» را به مليسا والاك سپرده كه با «باشگاه خريداران دالاس» به نامي آشنا در هاليوود تبديل شده است. اين نويسنده برنده اسكار البته اين روزها سرگرم تكميل 3فيلمنامه است و مشخص نيست داستان زندگي پهلوي دوم را چه زماني براي تبديل شدن به فيلم آماده مي‌كند. مديران گيت‌وي فيلمز براي كارگردان پروژه هم به نتيجه نرسيده‌اند.

قرار است شاه شاهان نگاهي به روابط پرفراز و نشيب شاه فراري با ايالات متحده آمريكا داشته باشد و آن دسته از اشتباه‌هاي محمدرضا پهلوي را روايت كند كه به فرار شاه و پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام‌خميني(ره) در بهمن57 انجاميد. تري استون كه به نمايندگي از گيت‌وي فيلمز در توليد اين پروژه تاريخ معاصر مشاركت خواهد كرد، شاه شاهان را روايتي سينمايي از ظهور و سقوط دومين و آخرين شاه خاندان پهلوي مي‌داند.

با توجه به سابقه نامناسب استوديوهاي بزرگ هاليوودي در روايت تاريخ معاصر ايران، بايد منتظر ماند و ديد آنچه والاك در فيلمنامه شاه شاهان مي‌نويسد تا چه اندازه به تاريخ وفادار است و روند پيروزي انقلاب را چگونه به تصوير مي‌كشد. تا امروز جزئيات بيشتر پروژه ازجمله نام كارگردان و بازيگران نقش‌هاي محمدرضا پهلوي و رهبر كبير انقلاب، رسانه‌اي نشده و با مشخص شدن اين جزئيات، مي‌توان درباره سرانجام شاه شاهان بهتر و دقيق‌تر قضاوت كرد.

آكادمي اسكار سال2013 در اقدامي عجيب جايزه بهترين فيلم را به آرگو داد كه فيلمي سرشار از تحريف‌هاي تاريخي درباره ماجراي تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران بود. گلاب هم فيلمي ضد‌ايراني به كارگرداني جان استوارت درباره فتنه سال88 ايران است و رقصنده صحرا تصويري واژگون از شرايط اجتماعي ايران به جهان ارائه مي‌دهد.

کد خبر 307127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha